Regelmatig zie ik startende ondernemers ongelukkig terechtkomen in een marketingvalkuil. Ze verliezen zichzelf in de wereld van mogelijkheden die (online) marketing biedt. Je zou het een beetje simpel kunnen noemen, maar voor mij is dit de formule voor een geslaagd bedrijf:
Dat geweldige product of die steengoede dienst: dat zou altijd de basis moeten zijn van een bedrijf. Vervolgens giet je dat in een sterk verhaal en vermarkt je dit op de manier die past bij je organisatie en haar doelgroep. Trap daarbij vooral niet in deze valkuilen:
Marketingvalkuil 1: statistieken
Je hebt een website, een social media kanaal en een maandelijkse nieuwsbrief. Goed bezig! Met Google Analytics, statistieken op de socials en via je mailingprogramma kan je precies zien hoe je marketing inspanning ontvangen wordt. Leuk, die cijfers en behulpzaam, als je op zoek bent naar specifieke informatie. Grootste valkuil van startende ondernemers? Zich blind staren op cijfers. Dat 80% van je volgers vrouw is, is relevante informatie. Als je echter 5 volgers hebt en 4 daarvan zijn (vrouwelijke) familie, zegt die statistiek opeens niets. Hetzelfde geldt voor je websitestatistieken: 50 bezoeken op een dag zijn heel leuk, maar als er 40 uit Turkije komen en nog eens 8 van je enthousiaste vriendengroep, heb je er weinig aan als Nederlandse tekstschrijver. Moraal: interpreteer je cijfers goed en stuur op dat waar je invloed op hebt.
Marketingvalkuil 2: algoritme
Moet je op dinsdag om 18.32 posten of op zaterdag om 4.55? Het heilige algoritme wat -plat gezegd- bepaald door hoeveel mensen jouw post gelezen wordt op social media houdt veel mensen bezig. Mijn korte advies? Plaats op een logisch tijdstip, kijk of je een trend kan ontdekken voor jouw lezerspubliek en laat het verder los. Hier geldt ook: hoe relevanter en waardevoller je post, hoe meer het gelezen, gedeeld en gezien wordt. Met waardeloze bijdragen kan je nog zoveel mensen bereiken: je echte doelen haal je er niet mee.
Marketingvalkuil 3: adverteren
Advertenties die leiden naar websites die totaal niet converteren. Bizar dure AdWords campagnes voor startende eenmanszaken. Gesponsorde berichten die niks opleveren. Adverteren is een categorie op zich in het online marketingveld. Kán hartstikke veel opleveren, doet het meestal niet. Met advertenties nieuwe klanten binnenhalen lukt alleen met een steengoede website, sterke advertentieteksten en hele duidelijke doelen. Drie factoren die -logischerwijs!- nog niet 100% aanwezig zijn als je net je dienst, verhaal en marketing aan het opzetten bent.
Meerwaarde leveren werkt altijd
Statistieken uitpluizen, algoritmes ontleden en geld in betaalde marketing stoppen kan in een later (ondernemers)stadium best zinvol blijken. Steek als starter liever je tijd in het bieden van meerwaarde online. Met je unieke visie, je schat aan kennis en je persoonlijkheid. Dát gaat je toekomstige klant binden aan je bedrijf.
Weten welke stappen wél de moeite zijn om te zetten? Ik denk graag strategisch met je mee.