Wat is jouw verhaal?
Tingelende pianomuziek op de achtergrond die langzaam aanzwelt. Een dramatische blik in de camera, misschien wat beelden van vroeger die voorbij flitsen. ‘Het verhaal’: geperfectioneerd en zwaar gedramatiseerd door en voor talentenjachten, die voornamelijk nog gewonnen worden door dramatische levensverhalen met een hoogdravende boodschap in plaats van een ploeterende acrobaat in de lucht. Ook het verhaal achter jouw bedrijf doet ertoe.
Als ZZP’er bén jij jouw bedrijf. Jouw verhaal is dus ook datgene wat je bedrijf kleur geeft. Dat verhaal is een opsomming van alles wat er in jouw leven toe geleid heeft dat jij nu de ondernemer (en mens) bent die je bent. Veel ondernemers vinden het lastig om zo’n verhaal vorm te geven: ze voelen zich vaak weinig uniek en hebben geen flauw idee welke elementen samen kunnen smelten tot een mooi verhaal.
Gelikt of nuchter
Makers van talentenjachten zijn uit op onvervalst sentiment: dat ben jij natuurlijk niet als ondernemer. Je wil raken en verbinden maar dat hoeft niet op een schaamteloze manier door je levensverhaal op tafel te gooien. Gelikt verhaal met diepe dalen en heroïsche hoogtepunten? Prima als het bij jou en je bedrijf past. Nuchter en met nuance? Ook prima. Net als in al je marketing en communicatie: blijf authentiek.
In een notendop
Hoe kom je dan wel tot een verhaal dat bij je past, dat wat toevoegt aan je bedrijf én je doelgroep raakt? Begin eens hier:
- Welke mijlpalen maar ook dieptepunten hebben jou gevormd?
- Hoe is jouw loopbaan verlopen? Welke keuzes maakte jij, waarom ben je ondernemer geworden?
- Welke eigenschappen, die je altijd al had of juist recent hebt ontplooid, onderscheiden jou?
- Als je een rode draad moet noemen in jouw leven, of een drijfveer, wat is deze dan?
- Wat is de missie van jou als persoon en met je bedrijf? En hoe draagt jouw verhaal daar aan bij?
Het verhaal van Arthur
Arthur verhuist als kind regelmatig door het werk van zijn vader. Hij leert zich moeiteloos aanpassen in nieuwe situaties: het zorgt ook dat hij moeilijk kan aarden op één locatie. In zijn latere loopbaan raakt hij snel verveeld en blijft hij lang zoekende. Als hij zijn eigen bedrijf start ‘Onderweg met Arthur’ valt alles samen: hij biedt reizen aan voor ondernemers die zich oriënteren op een nieuwe weg voor hun bedrijf. Met zijn grote aanpassingsvermogen, talent voor verbinding en zijn reislust weet hij zijn klanten moeiteloos te binden. Met z’n afwisselende werkschema vindt ook de onrust zijn plek: hij heeft een dynamisch bedrijf voor zichzelf gecreëerd waarin hij anderen kan inspireren en verder helpen.
Het voorbeeld van Arthur laat zien dat je geen dramatisch levensverhaal hoeft te hebben om een mooi verhaal neer te zetten. En dat mooie verhaal van Arthur gebruikt hij om verbinding te creëren met zijn doelgroep en ze te bewegen om ook hun bedrijf in te richten op de manier die bij hen past. De kracht van een goed verhaal.
Schrijf je eigen verhaal
Je verhaal is je boodschap. Het fundament van je marketing en communicatie. Fijn om helder te hebben dus. Weet jij precies wat jouw verhaal is? En hoe deel je dit met de wereld?
Ik ben benieuwd!