Wat maakt een sterke vacature? Als fanatiek LinkedIn gebruiker en voormalig sollicitant heb ik heel wat vacatures voorbij zien komen. Bij het gros gaan mijn vingers jeuken en draait mijn communicatie antenne overuren. Drie tips vanuit mijn arbeidsmarktcommunicatie perspectief voor het posten van je vacature op social media.
Sterke vacature? noem je locatie!
Raar, maar waar: bij de meeste vacatures moet ik ofwel de hele vacaturetekst doorspitten óf de website van een organisatie doorploegen om te ontrafelen wat de standplaats van de vacature is. Meld het in de intro van je vacature. Dat hoeft niet formeel en droog, de zin ‘wil jij werken in een bruisend team op een sfeervol kantoor in hartje #Groningen ‘ is even informatief als inspirerend.
Vind ik leuk
Niet elke lezer van je vacature is een kandidaat. Elke lezer is er echter wel één met een netwerk, waar die kandidaat zich misschien wel bevindt. Spoor dus in je post de lezer aan de vacature te delen met haar netwerk. Niet nodig om een droge ‘deel & like deze vacature’ erin te gooien. Neem een stukje van je bedrijf erin mee. De bakker op de hoek kan het zo verwoorden: ‘Ben jij niet de koekenbakker die wij zoeken? Jammer, maar tag vooral even de bakker die broodnodig toe is aan een nieuwe uitdaging.’
? Blijf actief
Wordt je vacature goed gelezen en komen er likes en reacties binnen? Blijf actief en communicatief. Bedank mensen die kandidaten voordragen, volg (en connect!) potentiële sollicitanten en volg je oproep op. Hoe? Door iets te delen tijdens het sollicitatieproces of door na afloop een post te delen met de nieuwe collega. ‘Dankzij jullie likes, tags en reacties kunnen we een nieuw talent aan ons team toevoegen: welkom Piet!’. Die communicatie is win-win-win: je nieuwe collega voelt zich welkom, de volgers online worden erkend in hun rol als helper én jij als werkgever maakt de cirkel rond, bent transparant en dankbaar.
Toe aan teksten die wel nieuwe medewerkers opleveren? Ik denk graag strategisch mee of door de juiste woorden te vinden.