Voor je volgers, fans en klanten heb je bij voorkeur elke dag boeiende content klaarstaan. Maar het vinden van de juiste thema’s en onderwerpen blijkt voor velen een behoorlijke uitdaging. In mijn workshops en 1-op-1 sessies zie ik dit altijd weer gebeuren: ondernemers die geen idee hebben wat ze kunnen delen. En als ze dan een rij goede onderwerpen hebben, gieten ze het in een tekst, plaatse ze het online en kijken er niet meer naar om. Zonde! Zorg dat het zwoegen op je verhaal loont: trek je content uit elkaar en haal alles eruit wat er in zit met deze tips.
Welke content deel je online?
Voer voor een andere blog, maar kortgezegd: je deelt je expertise, je passie en je kennis. Als opticien zijn dat thema’s als gezichtsvormen, brillentrends en oogkunde. Als marketeer (hallo!) gaat het over marketingtrends, schrijftips en SEO. Content produceren gaat een stuk makkelijker als je een lijst met thema’s paraat hebt. Die kan je aanvullen met concrete rubrieken: dit scheelt een hoop frustratie en tijd als je aan het schrijven slaat.
Begin met een goed verhaal
Kies de basis van je content. Dat is vaak een whitepaper, een blog of een uitgebreide video. In dit grote stuk content deel je kennis rondom een thema. Dit kan als marketeer zijn: ’10 tips om snel aan de slag te gaan met SEO’. In het geval van de opticien start je misschien met ‘5 x supertrends voor dit najaar’. Zorg dat je verhaal body heeft, voldoende inhoud dus.
Haal alles uit je content
Als de basis staat, kan je verder borduren. Je grote stuk content plaats je bij voorkeur op je website, de basis van je online strategie. Nu is het zaak om al je kanalen in kaart te brengen. Heb je Facebook, Instagram, LinkedIn? Ben je actief op Twitter, Etsy of een besloten forum? Hier zeven voorbeelden om je content uit elkaar te trekken:
- Deel je blog op je zakelijke Social Media kanalen. Trigger de lezer met een interessante quote of samenvatting zodat ze doorklikken naar je website.
- Breng je blog onder de aandacht op (besloten) groepen op Facebook of fora. Er zijn tal van lokale of branche gerichte groepen waar je content past.
- Maak van een blog een video en vice versa. Je content in een andere vorm aanbieden werkt. Denk ook eens aan een infographic in plaats van een lange lap tekst of een stop motion video in plaats van een gesproken boodschap.
- Deel je blog op in stukken en publiceer elke week op je social media een stuk. Om het hele verhaal te lezen kan de bezoeker terecht op je website.
- Print je content! In de vorm van een flitsende flyer of een andere papieren uiting. Als give away op de beurs, in de brievenbus van een potentiële klant of om neer te leggen bij lokale ondernemers. Offline is nog steeds een prima manier.
- E-mail is weer terug van weggeweest dus sla deze zeker niet over. Bouw een e-mail lijst met geïnteresseerden en voorzie deze groep van waardevolle mails. Geen zinloze mails met commercieel geneuzel: ga voor waarde! Deel de start van je blog in de nieuwsbrief en laat je lezer op de website verder kijken. Óf, deel een bonustip in je e-mail en noem dit op je social media. Dat trekt waarschijnlijk meer mensen voor op je e-maillijst. Win-win.
- Zoek nieuwe platforms. Misschien past je content wel perfect bij een grote website over dat thema, of op een Instagram van een concullega. Je plaatselijke krant is misschien nog op zoek naar paginavulling of het digitale stadsmagazine zoekt waardevolle content.
Aan de slag
Je raadt het al: deze blog gaat straks de lucht in op mijn social media. Omdat ik het zonde vind om alle content op de website te houden voor spontane bezoekers. Ik wil delen!
Zoek je inspiratie om het maximale uit je content te halen? Ik denk graag strategisch met je mee. Zodat jij met één goed verhaal ook 7 keer profijt hebt van je content.